Jira a reporting aneb kvalitní reportování je základem úspěšného manažera
Jira je díky svým širokým možnostem a vysokou přizpůsobivostí skvělým nástrojem pro reportování. A to jakákoliv jeho verze.
Aby mohl dobrý manažer úspěšně vést svůj tým ke kýženému výsledku, potřebuje mít k dispozici dostatek relevantních a přesných dat a informací. Jedním z nejúčinnějších nástrojů a pomocníků jsou pravidelné reporty. Ty umožňují průběžnou kontrolu a také včasné zásahy a případné úpravy vedoucí ke zdárnému cíli. Jelikož je často každý projekt jiný a má svá specifika, je nalezení nějakého univerzálního reportovacího klíče spíše z říše snů. Pokud ke své práci využíváte nástroj Jira, máte jako manažer po ruce hned několik možností k reportování.
Správné nastavení atributů
Sběr potřebných dat a jejich následné vyhodnocení patří k základním kamenům úspěšného vedení ať už firmy, oddělení nebo jednoho či více projektů. Pouze na základě pravdivých, přesných a včasných údajů lze totiž učinit správné manažerské rozhodnutí, proto je objektivní reportování tak důležité. Pokud bude mít manažer k dispozici neúplné, nepřesné nebo dokonce žádné informace, jen těžko učiní správné kroky.
Jira je díky svým širokým možnostem a vysokou přizpůsobivostí skvělým nástrojem pro reportování. A to jakákoliv jeho verze. Vždy se umí přizpůsobit vašim potřebám. Důležité je správné definování polí (atributů).
Reportování nesmí překážet
Pokud však zjistíte, že by se vám nějaký jiný typ atributu hodil a v základním nastavení jej nenaleznete, snad si jej stáhnete z Atlassian Marketplace. Budou-li vaše požadavky a potřeby natolik specifické, že ani tam nenajdete to pravé, není složité podle přání doprogramovat vhodný typ pole.
Pole se definují z důvodů zjednodušení reportování. To totiž nesmí překážet, musí to být opravdový sluha, který práci pomáhá, nesmí se z něj stát otravný bič nebo nenasytný polykač všemožných čísel. Pracovníci by pak jednoduše sklouzli k bezduchému krmení daty a následné analýzy by neměly ani hodnotu papíru, na kterém by byly vytištěné.
Díky dobře definovaným atributům a jejich automatizované kontrole budou všichni vyplňovat potřebné údaje v jednotné formě a nemůže se tak například stát, že jeden pracovník vyplní pole textem a jeho kolega číslicí.
Vedle toho si můžete v Jira nastavit vyskakovací okna, která se objeví ve chvíli, kdy se řeší nějaký dílčí úkol. Není tak třeba vyplňovat zbytečné věci, pouze ty, které jsou v danou chvíli relevantní. Nedochází tak k přetěžování uživatelů, což ve výsledku znamená i vyšší efektivitu práce.
Podobně zajímavá je i možnost definování si, která pole je třeba vyplnit povinně, a která jsou volitelná. Jelikož se uživatel nedostane dál, aniž by povinné pole vyplnil, je databáze informací potřebných k analýze vždy kompletní.
V neposlední řadě je potřeba zmínit, že velké množství důležitých dat je sbíráno automaticky. Jde například o zaznamenávání změny stavu v dílčím procesu nebo uchovávání historie změn údajů. Díky tomu je audit v nástroji Jira opravdu velmi snadný a uživatelsky velice komfortní.
Srozumitelné a přehledné výstupy
Jira ve všech svých verzích nabízí mnoho vestavěných možností pro reportování. V případě Jira Software to jsou například:
Burndown Chart (ukazuje pravděpodobnost splnění stanoveného cíle, množství práce, která zbývá)
Sprint Report (ukazuje objem ukončené práce a také úkoly odložené na později nebo nazpět do backlogu)
Control Chart (délka produktových cyklů, verzí nebo sprintů)
Cumulative Flow Diagram (přehled nad stavy úkolů v čase)
Release Burndown (sleduje postup prací v souvislosti s plánovaným datem nasazení verze, na níž se pracuje, do provozu)
Velocity Chart (sledování vývoje schopnosti plnění naplánované práce)
A je toho ještě mnohem víc.
Pokud používáte Jira Service Desk třeba pro ITSM nebo komunikaci s externími partnery či zákazníky, můžete využívat mimo jiné i tyto vestavěné reporty:
Workload (množství ticketů přiřazených agentům)
SLA goals (přehled plnění stanovených cílů)
Satisfaction (přehled spokojenosti zákazníků s plněním jejich požadavků)
Created vs. Resolved (sleduje množství vytvořených a vyřešených ticketů)
SLA met vs. breached (sleduje množství ticketů, ve kterých byl/nebyl splněn cíl)
S nástrojem Jira Core (ale také Software a Service Desk), s nímž můžete podchytit jakýkoliv pracovní proces ve vaší firmě, máte vedle jiných k dispozici i tyto přednastavené reporty:
Average Age Report (stáří úkolů, které dosud nejsou vyřešené)
Created vs Resolved Issues (objem vytvořených a vyřešených úkolů)
Pie Chart Report (koláčová graf, v němž jsou úkoly seskupené podle předdefinovaného atributu)
Recently Created Issues (přehled nedávno vytvořených/dokončených úkolů)
Resolution Time (přehled času potřebného na vyřešení dané množiny úkolů
Definujte si vlastní reporty
Vedle toho, že můžete využívat přednastavené reporty, máte možnost definování vlastních reportů podle vašich specifik. K ruce máte různé nástěnky, gadgety a filtry, ať už jde o všemožné tabulky nebo grafy (koláčové, sloupcové, čárové).
Všechno si nastavíte podle potřeby a výsledky se vám budou zobrazovat na nástěnce, kterou můžete sdílet s ostatními uživateli. Všichni zainteresovaní tak mají k ruce aktuální přehled o stavu projektu.
Složitější sestavy
To však ještě zdaleka není všechno. Zatím jsme si popsali základní a jednoduché možnosti, které nástroj Jira při reportování poskytuje. Ty v drtivé většině případů stačí pokrýt potřeby a očekávání, avšak mohou nastat situace, kdy musíme jít za hranice vestavěných funkcí.
Uživatelé často využívají možnosti exportování dat pomocí připraveného Jira filtru do CSV souboru. Tato data následně transformují a vyhodnocují v běžných tabulkových editorech (například Excel) s pomocí kontingenčních tabulek, filtrování a koláčových nebo sloupcových grafů.
Tento způsob však není ideální a často ani nepokryje všechny věci, které jsou potřeba. Vzniká několik verzí reportu, které různě kolují po e-mailech a riziko zkreslení rychle roste. Reportování pak ztrácí svou hlavní a nejdůležitější funkci.
Standardní Jira reporty lze rozšířit o zajímavé přídavné komponenty, které vytváření složitých sestav a komplexních reportů velmi ulehčují. Například EazyBI poskytuje kompletní a centralizovaný reporting, pokud je většina údajů zahrnutá v reportu evidovaná v nástroji Jira.
V případě, že reportovací sestavy vytváříte z dat, která pocházejí z různých zdrojů (nejen Jira), je dobré sáhnout po speciálním nástroji jako je třeba Tableau. S pomocí dedikovaných datových konektorů pak není problém importovat potřebná data z Jira do tohoto nástroje.
Správné nastavení reportů je pro úspěšné vedení projektů důležité směrem ke kolegům i nadřízeným. Průběžné sledování a korigování průběhu a plnění jednotlivých úkolů vede k úspěšnému dosažení cíle. Následné analýzy pak mohou nabídnout cestu ke zlepšení a zefektivnění pracovních procesů.
Hlavní výhody nástroje Jira při reportování
Operativní reporting, který slouží k řazení a vyhodnocování denních aktivit.
Předdefinované reporty (Workload, Created vs. Resolved atp.)
Projektový reporting, který ukazuje, jaké výstupy máme k dispozici pro reportování projektů.
Manažerský reporting ukazující plnění cílů a celkový stav projektu.
Možnosti vlastního nastavení podle individuálních potřeb.
Možnost složitého reportování i ze zdrojů mimo nástroje Jira.
Ak Vás téma zaujala, pozrite si video na tému Agile reporty, kde sa dozviete ako report funguje.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!